top of page

Innovasjon
og samarbeid
i fokus

Mobilitetsbransjen er alltid i endring, og da gjelder det å være på holdeplassen når bussen går. AtB har i 2023 jobbet aktivt for å øke synligheten av mobilitetstilbudet i Trøndelag, i en tid der vi ser at stadig flere ønsker å reise kollektivt.   

– Vi jobber sammen for å få enda flere til å reise kollektivt, og når vi ser at tallene peker i én retning, så er det utrolig morsomt, sier Reidun Småge, seksjonsleder Markedskommunikasjon. 

Synlig for alle i hele Trøndelag  

Samtidig som stadig flere velger å reise kollektivt, har Reidun og resten av seksjon Markedskommunikasjon hatt flere jern i ilden. De har blant annet jobbet for å informere om nytt mikromobilitetstilbud med elsparkesykler og elsykler, lansert nye nettsider og bidratt sammen med operatørene for å rekruttere flere til sjåføryrket.  

– Vi må være synlige, og jobber for et bærekraftig og tilgjengelig Trøndelag. Og gjennom god dialog utvikler vi oss sammen, for å skape et kjempebra reisetilbud ved å være utviklingsorienterte, sier hun. 

1576           medieoppslag

avis-ikon

1,65 mill.        unike visninger på Meta

sosiale medier-ikon

I 2023 satset AtB mer på egenproduserte videoer, både til sosiale medier og egne kanaler. Bussjåfør Elnar Larsen i Vy Buss stilte opp i en serie videoer, og ga AtBs følgere et innblikk i hverdagen som bussjåfør. Elnar-videoene alene genererte flere titallstusen 1-minuttsvisninger og flere hundretusen 3-sekundersvisninger.

Mikromobilitet i Stjørdal, Melhus og Malvik   

I august lanserte AtB elsparkesykler og elsykler i samarbeid med leverandøren TIER og Stjørdal-, Melhus- og Malvik kommuner. Totalt ble det plassert ut 300 elsparkesykler og elsykler i kommunene, finansiert med penger fra Miljøpakken.  

– Vi ser at dette tilbudet ble veldig populært, og for AtB er det viktig å vise at det er mulig å reise miljøvennlig, uten å ta egen bil. 

 

AtB jobber hele tiden for å gjøre det enklere for flere å la bilen stå. Over 5 000 unike brukere benyttet tilbudet fra august, og seks av ti i undersøkelsen erstattet bilturer.  

 

– Dette er kjempegode tall, og vi ser at behovet absolutt er til stede. Sammen med kommunene markedsførte vi tilbudet, og det har helt klart slått an. Målet med prosjektet var å se om mikromobilitet på tettsteder og i mellomstore byer minsker bilbruken, og det kan vi fastslå at det har gjort, sier hun.  

middelaldrende personer på elsparkesykkel

Mikromobilitet utenfor storby

Et av de mest spennende prosjektene i 2023 har vært utrullingen av mikromobilitetsløsninger i Stjørdal, Malvik og Melhus.

 

 

Innsikt og kampanje

Alle over 15 år som bor eller jobber i Trøndelag kan delta i kundepanelet. Her inviterer AtB kundene inn for å si sin mening, der AtB igjen kan jobbe med de kvalitative tilbakemeldingene. 

– Vi får god innsikt gjennom tilbakemeldingene i kundepanelet. Ved å aktivt søke informasjon kommer vi nærmere kundene våre, og de tilbakemeldingene vi får er gull verd.  

I løpet av oktober ble det gjennomført en undersøkelse sammen med Opinion, for å kunne vite mer om hvordan det er å være ny student i Trondheim. Mange studenter reiser kollektivt, og AtB ønsket bedre innsikt i hvordan det er å reise som ny student i Trondheim.  

– Vi gikk aktivt ut for å verve deltakere. Hvis vi har et representativt utvalg studenter som kan delta i undersøkelsene, har vi et bedre utgangspunkt for å eventuelt endre og tilpasse tilbudet vårt, sier hun.  

Det er en fin mulighet til å være med å påvirke kollektivtilbudet i Trøndelag hvis du er med i kundepanelet. 

Markedsinnsikt

AtB skal bruke innsikt og statistikker for å forbedre tjenestetilbudet i Trøndelag. Cathrine Bremseth og hennes team analyserer data grundig hver arbeidsdag, og i 2023 ble flere nye innsiktsmetoder tatt i bruk.

Innsikt og kampanje   

Nye Om oss-sider ble lansert i september for å blant annet styrke AtBs merkevare. Gjennom å bygge tillit og troverdighet på egne flater skal AtB tiltrekke nye arbeidstalent. 

 

Ved å invitere leseren inn til å lese om spennende prosjekter med grønn teknologi og fremtidens løsninger, var målet å være både transparent og fremoverlent.

– Vi er kjempefornøyde med de nye sidene. Her er det gjort et målrettet arbeid for å treffe potensielle arbeidssøkere, der vi sammen kan vise det mangfoldet som AtB jobber med.

 

På disse sidene kan alle lese om kommende prosjekter, ansatte i AtB og hvordan vi sammen skal skape fremtidens mobilitetstilbud.  

– Det å være fremoverlent, har vi hatt stort fokus på, og å vise hva vi gjør. Ved å inkludere relevante søkeord og nøkkeluttrykk på Om oss-sidene kan vi forbedre søkeordoptimalisering, noe som igjen gir bedre treff for brukere av atb.no. 

Enda bedre sammen   

I 2022 startet vi arbeidet med en felles servicestandard for alle som møter kundene i AtB-familien. Servicestandarden er utviklet sammen med Tide og Vy. 


Det første året ble det gjennomført kurs med alle sjåfører til Tide og Vy i Trondheimsområdet, billettkontrollører og AtB kundesenter. I 2023 fortsatte vi arbeidet og gjennomførte kurs med alle sjåfører i regionene i Trøndelag.

– Vi har gjennomført flere kurs i hele Trøndelag. Operatørene våre har veldig dyktige sjåfører, og vi får mange positive tilbakemeldinger om nettopp dette. Her handler det om å bli enda bedre sammen, for vi kan trygt si at vi har dyktige sjåfører i hele fylket, sier hun.  

åtte menn og én kvinne i uniform følger med på noe

Hei. Se. Ja. Takk.

Høsten 2023 fullførte omtrent 750 sjåfører opplæring i AtBs nye servicestandard. AtB og Vy Region har som mål å opprettholde og forbedre kundetilfredsheten for bussreisende i Trøndelag.

Trives du bak rattet?      

Det var spørsmålet AtB stilte for å rekruttere flere inn i sjåføryrket. Sammen med operatørene Tide og Vy ønsket AtB å løfte fram et yrke som til stadighet frakter flere og flere rundt om i Trøndelag. Vy har hatt en intern løsning for å betale førerkort for buss, for potensielle sjåfører som knytter seg til selskapet over en periode.   

– Vi har et tett samarbeid med Tide og Vy for å vise hva det vil si å være bussjåfør. Uten bussjåfører blir det vanskelig å drive i kollektivbransjen. Når vi ser på antallet rekrutterte sjåfører for 2023 ser vi at de tiltakene vi har bidratt med har hjulpet. Og det lover godt for 2024, sier Reidun. 

buss med tekst "bli sjåfør! Se atb.no/sjåfør i skiltkasse
bottom of page