Innovasjon
og samarbeid
i fokus
Mobilitetsbransjen er alltid i endring, og da gjelder det å være på holdeplassen når bussen går. AtB har i 2023 jobbet aktivt for å øke synligheten av mobilitetstilbudet i Trøndelag, i en tid der vi ser at stadig flere ønsker å reise kollektivt.
– Vi jobber sammen for å få enda flere til å reise kollektivt, og når vi ser at tallene peker i én retning, så er det utrolig morsomt, sier Reidun Småge, seksjonsleder Markedskommunikasjon.
Synlig for alle i hele Trøndelag
Samtidig som stadig flere velger å reise kollektivt, har Reidun og resten av seksjon Markedskommunikasjon hatt flere jern i ilden. De har blant annet jobbet for å informere om nytt mikromobilitetstilbud med elsparkesykler og elsykler, lansert nye nettsider og bidratt sammen med operatørene for å rekruttere flere til sjåføryrket.
– Vi må være synlige, og jobber for et bærekraftig og tilgjengelig Trøndelag. Og gjennom god dialog utvikler vi oss sammen, for å skape et kjempebra reisetilbud ved å være utviklingsorienterte, sier hun.
1576 medieoppslag
1,65 mill. unike visninger på Meta
I 2023 satset AtB mer på egenproduserte videoer, både til sosiale medier og egne kanaler. Bussjåfør Elnar Larsen i Vy Buss stilte opp i en serie videoer, og ga AtBs følgere et innblikk i hverdagen som bussjåfør. Elnar-videoene alene genererte flere titallstusen 1-minuttsvisninger og flere hundretusen 3-sekundersvisninger.
Mikromobilitet i Stjørdal, Melhus og Malvik
I august lanserte AtB elsparkesykler og elsykler i samarbeid med leverandøren TIER og Stjørdal-, Melhus- og Malvik kommuner. Totalt ble det plassert ut 300 elsparkesykler og elsykler i kommunene, finansiert med penger fra Miljøpakken.
– Vi ser at dette tilbudet ble veldig populært, og for AtB er det viktig å vise at det er mulig å reise miljøvennlig, uten å ta egen bil.
AtB jobber hele tiden for å gjøre det enklere for flere å la bilen stå. Over 5 000 unike brukere benyttet tilbudet fra august, og seks av ti i undersøkelsen erstattet bilturer.
– Dette er kjempegode tall, og vi ser at behovet absolutt er til stede. Sammen med kommunene markedsførte vi tilbudet, og det har helt klart slått an. Målet med prosjektet var å se om mikromobilitet på tettsteder og i mellomstore byer minsker bilbruken, og det kan vi fastslå at det har gjort, sier hun.
Innsikt og kampanje
Alle over 15 år som bor eller jobber i Trøndelag kan delta i kundepanelet. Her inviterer AtB kundene inn for å si sin mening, der AtB igjen kan jobbe med de kvalitative tilbakemeldingene.
– Vi får god innsikt gjennom tilbakemeldingene i kundepanelet. Ved å aktivt søke informasjon kommer vi nærmere kundene våre, og de tilbakemeldingene vi får er gull verd.
I løpet av oktober ble det gjennomført en undersøkelse sammen med Opinion, for å kunne vite mer om hvordan det er å være ny student i Trondheim. Mange studenter reiser kollektivt, og AtB ønsket bedre innsikt i hvordan det er å reise som ny student i Trondheim.
– Vi gikk aktivt ut for å verve deltakere. Hvis vi har et representativt utvalg studenter som kan delta i undersøkelsene, har vi et bedre utgangspunkt for å eventuelt endre og tilpasse tilbudet vårt, sier hun.
Det er en fin mulighet til å være med å påvirke kollektivtilbudet i Trøndelag hvis du er med i kundepanelet.
Innsikt og kampanje
Nye Om oss-sider ble lansert i september for å blant annet styrke AtBs merkevare. Gjennom å bygge tillit og troverdighet på egne flater skal AtB tiltrekke nye arbeidstalent.
Ved å invitere leseren inn til å lese om spennende prosjekter med grønn teknologi og fremtidens løsninger, var målet å være både transparent og fremoverlent.
– Vi er kjempefornøyde med de nye sidene. Her er det gjort et målrettet arbeid for å treffe potensielle arbeidssøkere, der vi sammen kan vise det mangfoldet som AtB jobber med.
På disse sidene kan alle lese om kommende prosjekter, ansatte i AtB og hvordan vi sammen skal skape fremtidens mobilitetstilbud.
– Det å være fremoverlent, har vi hatt stort fokus på, og å vise hva vi gjør. Ved å inkludere relevante søkeord og nøkkeluttrykk på Om oss-sidene kan vi forbedre søkeordoptimalisering, noe som igjen gir bedre treff for brukere av atb.no.
Enda bedre sammen
I 2022 startet vi arbeidet med en felles servicestandard for alle som møter kundene i AtB-familien. Servicestandarden er utviklet sammen med Tide og Vy.
Det første året ble det gjennomført kurs med alle sjåfører til Tide og Vy i Trondheimsområdet, billettkontrollører og AtB kundesenter. I 2023 fortsatte vi arbeidet og gjennomførte kurs med alle sjåfører i regionene i Trøndelag.
– Vi har gjennomført flere kurs i hele Trøndelag. Operatørene våre har veldig dyktige sjåfører, og vi får mange positive tilbakemeldinger om nettopp dette. Her handler det om å bli enda bedre sammen, for vi kan trygt si at vi har dyktige sjåfører i hele fylket, sier hun.
Trives du bak rattet?
Det var spørsmålet AtB stilte for å rekruttere flere inn i sjåføryrket. Sammen med operatørene Tide og Vy ønsket AtB å løfte fram et yrke som til stadighet frakter flere og flere rundt om i Trøndelag. Vy har hatt en intern løsning for å betale førerkort for buss, for potensielle sjåfører som knytter seg til selskapet over en periode.
– Vi har et tett samarbeid med Tide og Vy for å vise hva det vil si å være bussjåfør. Uten bussjåfører blir det vanskelig å drive i kollektivbransjen. Når vi ser på antallet rekrutterte sjåfører for 2023 ser vi at de tiltakene vi har bidratt med har hjulpet. Og det lover godt for 2024, sier Reidun.