top of page

AtB har mer og bedre innsikt
enn noen gang 

AtB skal anvende innsikt og statistikker for å forbedre tjenestetilbudet i Trøndelag. Hver bidige arbeidsdag leser Cathrine Bremseth og hennes seksjon tall opp og ned. I 2023 ble flere nye innsiktsmetoder tatt i bruk. 

I tillegg snakker seksjon Markedsinnsikt direkte med kundene. Alt for å sikre en transporttjeneste som ikke bare møter, men er i forkant av forventningene fra de reisende. 

 

En av dem som er mest i kontakt med kundene, er markedsanalytiker Inga Sofie Haug, som Bremseth er nærmeste leder for. 

 

De forteller at AtB i 2023 implementerte nye metoder for å samle innsikt. Da inngikk AtB et helt nytt samarbeid med markedsanalysebyrået Opinion.  

 

– Vi gikk fra telefonintervjuer til å gjøre fysiske intervjuer om bord med passasjerene. En endring som har gjort det mulig for oss å samle mer direkte og relevant feedback fra våre passasjerer, sier Haug. 

I 2023 hadde vi

9952 intervju!

 

 

Etablering av kundepanelet 

For å dykke dypere inn i kundenes opplevelser og preferanser, har AtB også opprettet et kundepanel.  

 

– Kundepanelet lar oss engasjere oss direkte med rundt 700 kunder og ikke-kunder for å diskutere ulike aspekter ved kollektivtilbudet, forklarer Haug.  

 

Dette initiativet har åpnet for en rikere forståelse av passasjerenes behov og hvordan AtB best kan imøtekomme disse. 

 

Fra september til desember 2023 hadde vi seks aktiviteter i panelet. Her temaene de fikk bryne seg på: 

  • Nye Studenter i Trondheim 

  • Knutepunkt 

  • Nattbuss 

  • Avviksinformajson 

  • Helgetilbudet 

  • Begrepsforståelse 

 

Forbedring av datakvaliteten 

En viktig del av AtBs innsiktsarbeid er også å heve kvaliteten på data vi allerede har. I 2023 har for eksempel to masterstudenter innen tekniske fag gjort manuelle tellinger av passasjerer og sammenlignet dette med vårt digitale tellesystem. På den måten har AtB kunnet identifisere og korrigere avvik.

 

– Dette arbeidet har vært verdifullt for å justere systemet og forbedre kvaliteten på dataene vi baserer våre beslutninger på, sier Bremseth. 

 

AtBs innsikt deles ikke bare internt, men også med eksterne parter som medier, fylkeskommunen, veivesenet og forskningsinstitusjoner.  

 

– Vår passasjerstatistikk er en av de viktigste datakildene vi har. Den brukes bredt av eksterne for å ta gode beslutninger i deres arbeid, poengterer Bremseth, og understreker betydningen av nøyaktig og pålitelig data for bredere samfunnsmessige beslutninger. 

 

Skal takle morgendagens utfordringer 

Ved å kombinere objektive data med direkte kundefeedback, arbeider AtB målrettet mot å skape et mer effektivt, tilgjengelig og bærekraftig transporttilbud for alle i Trøndelag. 

 

Det er viktig når AtB ikke bare skal møte dagens behov, men også forberede seg på morgendagens utfordringer innen kollektivtransport.

– Det handler ikke bare om hvor mange som bruker tjenestene våre, men om de er fornøyde og om tjenestene møter deres behov, sier Haug. 

bottom of page