top of page
Servicestandard-region_Fosen-2023-31.jpg

Tilstede for dagens
og morgendagens hendelser 

Stadig flere velger å reise kollektivt og passasjertallene har økt betydelig i løpet av 2023. Samtidig viser kundetilfredshetsundersøkelsene at reisende generelt er svært godt fornøyde med tilbudet, både på buss, trikk, båt og ferge.

 

Og med flere reisende, har det også blitt gjort tiltak for å bedre reisevanene i Trøndelag. 

– Det er gledelig å se at stadig flere velger å reise kollektivt, og det er selvfølgelig positivt å se at vi har fornøyde kunder, sier Knut Espen Øyan, seksjonsleder for Trafikk og beredskap.

Kundetilfredshet

82

Buss Trondheimsområdet

85

Buss Region

86

Ferge

86

Hurtigbåt

85

Trikk

 

KTI står for Kundetilfredshetsindeks, som måles på en skala fra 0-100 hvor 100 er best, KTI på over 70 og 75 regnes som god og meget god.

Alle betalende kunder bidrar til fellesskapet  

Formålet med å gjennomføre flere kontroller er å øke betalingsandelen. Det blir gjennomført kontroller for å vise at AtB er til stede ved linjer der det er færre reisende. 

– Det viktige ved billettkontroll er signaleffekten, ikke hvor mange gebyr som gis ut. Samtidig så er alle betalende kunder med å bidra til fellesskapet, der vi igjen kan forbedre tilbudet, både i by og distrikt. 

Det å gjennomføre kontroller rettferdiggjør reisen for de som betaler, fordi alle billettinntektene går tilbake til kollektivtilbudet. Sammen med Avarn Security Norge som gjennomfører kontrollene, jobber AtB tett med billettørene for at alle reisende skal oppleve kontrollen på en trygg, veiledende og god måte. 

– Kontrollørene er i daglig kontakt med kundene våre, og det er viktig at vi sammen kan skape gode reiseopplevelser. Derfor har vi hatt fokus på blant annet informasjon og veiledning, fordi vi ønsker ikke å utstede gebyr. 

196.917

kontrollerte i 2023

opp

44 %

illustrasjon som viser hånd med bussbillett

 

 

Andelen av de kontrollerte som reiste uten gyldig billett, falt fra rundt 7,5 prosent i 2022 til 6,5 prosent i 2023. Antall økte kontroller er medvirkende til dette. I tillegg har AtB og Avarn vært til stede på skolene for å vise hva det faktisk betyr å betale billett.  

– Det viktige ved billettkontroll er signaleffekten, ikke hvor mange gebyr som gis ut. Samtidig så er alle betalende kunder med å bidra til fellesskapet, der vi igjen kan forbedre tilbudet, både i by og distrikt. 

Gateprosjekter   

Det skjer stadig endringer i bybildet, noe som påvirker alle som ferdes i trafikken. Innherredsvegen bygges om til miljøgate mellom rundkjøringa ved Solsiden og Saxenborg allé, og skal være ferdigstilt høsten 2025. Dette er ett av flere prosjekter AtB er involvert i sammen med entreprenør og byggherre.  

– Vi er inne for å bidra til at kundene i minst mulig grad skal bli berørt. Da må vi jobbe i forkant, og det er klart, når det skjer så store inngrep, så må vi gjøre det vi kan for å legge til rette for at bussene går når de skal, sier han. 

13,9 %

økning i reiser fra 2022

bottom of page