top of page

Sterk vekst for appen 
og samarbeid
på tvers av
fylkesgrensene 

I 2023 har AtB tatt nye digitale fremskritt, og AtBs digitale tjenester blir stadig bedre og enklere.  

Vi har arbeidet mot målet om å gjøre mobilitetstilbudet mer tilgjengelig og attraktivt. Året har bydd på fremskritt gjennom samarbeid og satsing på teknologisk innovasjon. 

AtB har begynt å høste fruktene av å utvikle sine egne tjenester selv og med tett involvering av kundene i prosessen. 

illustrasjon av en telefon med AtB-app

kjøper billett i app

80 %


Samarbeid over fylkesgrensene 

Noen av fremskrittene skyldes også samarbeid – på tvers av fylkesgrensene. Med app og nettbutikk jobber AtB om ulike prosjekter sammen med Reis Nordland, som ligger under Nordland fylkeskommune, Agder kollektivtrafikk, Troms fylkestrafikk, kollektivselskapet FRAM i Møre og Romsdal samt Entur.  

Samarbeidet har gjort det betydelig mer effektivt å utvikle AtBs app og nettbutikk med nye funksjoner.

 

– Det er mulig å få mer gjort, og alle høster godene av det – på tvers av fylkesgrensene. Våre digitale tjenester er i bruk i snart fire fylker og stadig flere melder interesse, sier Olga Marken, seksjonsleder for digital tjenesteutvikling i AtB.

Kvinne som smiler

 

Rigget for fremtiden 

Blant de nye funksjonene som ble lansert i 2023, er «buss i kart»-funksjonen. Dette har vært et positivt tillegg i AtB-appen. Nå kan nemlig brukere følge med på bussens posisjon i et eget sanntidskart, og alltid vite hvor i løypa bussen ligger.  

– Denne funksjonen har blitt fort populær. Å se bussene i sanntid gir våre passasjerer en ny grad av trygghet og forutsigbarhet, sier Marken. 

Sammen med flere billettalternativer, integrering av bestillingstransport i reisesøk og synliggjøring av delings- og mikromobilitet, som Hyre, Otto, bysykler og elsparkesykler, er AtB stadig nærmere å kunne tilby et helhetlig og sømløst mobilitetstilbud. 

AtB jobber hele tiden for å gjøre det enklere for flere å la bilen stå og heller reise kollektivt. Det bidrar til å redusere materialforbruket og utslippene av klimagasser, og fører til positive lokale miljøeffekter som mindre kø, støy og støv. 

AtBs innsats for bærekraft vises gjennom en rekke tiltak. I tillegg til å foreslå gåing, sykkel og bysykkel som alternative reiseforslag, har vi også fått på plass innfartsparkeringer i kart i appen og på atb.no. I Trøndelag er det flere parkeringsplasser nær bussholdeplasser og togstasjoner, slik at du enkelt kan kombinere bil, sykkel eller elsparkesykkel med tog eller buss.  

Tiltakene skal oppmuntre til miljøvennlige reisevalg ved å lette kombinasjonen av personlig transport med offentlige tilbud. 

– Det handler om å forenkle for våre kunder å kombinere personlig transport med offentlige alternativer, sier Marken.

 

AtB_app_2.png

0

%

Cirka 170.000 unike

brukere i AtB-appen

(opp fra 140.200 januar 2022)

I kraftig vekst 

AtB-appen har opplevd stor vekst, med flere nedlastinger og aktive brukere.

– Disse tallene bekrefter at vi er på rett vei. Gjennom samarbeid, innovasjon, og et sterkt fokus på brukerne, skal vi utvikle våre tjenester for å møte fremtidens behov, sier Marken. 

bottom of page