top of page
DSC00099.jpg

AtBs Samfunnsoppdrag 

Her er vi, hverdagens viktigste puslespill 

Det er vårt ansvar å gi befolkningen i Trøndelag et tilgjengelig og velfungerende mobilitetstilbud. Det betyr at vi i tillegg til å sørge for trygg og forutsigbar drift, også skal ta initiativ til å prøve ut nye ting. ​ 

For seg, for sine og for samfunnet, uavhengig av alder, helse, økonomi og bosted. For kunden er det det som ligger i enden av reisen som er målet. Det er her, på arbeidsplassen, skolen, teateret eller i skiløypa at mulighetene og historiene skapes. AtB skal tilby bærekraftige mobilitetsløsninger som gjør dette mulig. 

 

 

Vi skal samme vei, gjennom små og store mobilitetsprosjekter. 

Vi skal gi mennesker muligheter til å skape sine liv og sin historie.

 

 

I 2023 jobbet AtB hardt for å gjøre transport i Trøndelag bedre og mer bærekraftig. Vi vokste og endret oss for å møte behovene til de som reiser med oss. Vi så også en økning i antall reisende, spesielt på buss. Totalt for alle transportmidler var det en samlet vekst på 13,9 prosent i reisetall, med en økning fra 45 millioner til 51,2 millioner påstigninger fra året før. Dette viser at flere stoler på og bruker våre tjenester.  

Totalt håndterte AtB 274.840 henvendelser i løpet av 2023, inkludert saker som ble løst autonomt. Ved stadig å jobbe for å bli bedre, og ved å omfavne teknologiske løsninger, streber AtB etter ikke bare å møte, men overgå kundenes forventninger i alle aspekter av servicen vi yter. En innsats som også ble gjenspeilet i en tredjeplass under utdelingen av Kundeserviceprisen 2023 i kategorien «Persontransport». 

Vekst på mange fronter 

AtB er et fylkeskommunalt eid aksjeselskap, og består av 119,8 årsverk. De fordeler seg på cirka 40 prosent kvinner og 60 prosent menn. Ingen av dem er bussjåfører – selv om noen faktisk har vært det. Alle går på jobb for å gjøre både busssjåførene, båt- og fergemannskapene og de reisendes hverdag bedre. Hver arbeidsdag. 

Blant dem er AtBs egne utviklere. Bruken av AtB-appen for billettkjøp og for å søke reiseinformasjon fortsatte å øke. Cirka 170.000 unike brukere lastet ned AtB-appen i løpet av året, en økning fra 140.200 brukere året før. Samtidig blir over 80 prosent av billettene kjøpt gjennom app. Det viser hvor viktig teknologi er blitt for å gjøre reisen enklere for våre kunder. Vi solgte også flere periodebilletter gjennom AtB-appen, med en solid økning på 130 prosent i salg av 90-dagers billetter fra ett år til det neste. 

mobil-ikon

80 % av billettene
kjøpt via app

 

 

Stjørdal, Malvik og Melhus ble ett av flere spennende pilotprosjekter satt i gang i løpet av fjoråret. Det handler om mikromobilitet, som elsparkesykler og elsykler, og kan bli viktig fremover. Det ble registrert over 33.960 turer fra pilotstart i august til sesongslutt i oktober. Kjøretøyene rullet totalt over 47.000 kilometer til sammen i de tre kommunene.

Kjøretøyene rullet
over 47.000 km

sparkesykkel-illustrasjon

Det er en positiv start for prosjektet, som har som mål om å gi et bedre mobilitetstilbud uten bruk av egen bil i spredt bebygde områder på en ressurseffektiv måte. Da er dette også spesielt gledelig: Seks av ti aktive brukere i kommunene oppga at de valgte bort bilen til fordel for enten elsparkesykkel eller elsykkel (PDF)

Vi jobbet også med å forbedre betalingsatferden blant passasjerene. Dette er delvis takket være flere billettkontroller, som økte fra om lag 109.000 i 2022 til like under 197.000 i 2023. Totalt sett økte andelen som reiste med gyldig billett, fra 92,6 prosent til 93,4 prosent av de som ble kontrollert. Dette viser at tiltakene har fungert. Tallet for hele fylket er fortsatt høyt, selv om andelen med gyldig billett sank seg noe fra 99,2 prosent i 2022 til 98,7 prosent i 2023. Fortsatt valgte et overveldende flertall av passasjerene å reise ansvarlig.

2022

2023

92,6%

Betalingsandelen
økte totalt

93,4%

AtB betjener også over 25.000 elever med skoleskyss. Totalt ble det 1,1 millioner avganger i løpet av året. Dette inkluderer tilrettelagt transport for om lag 3800 elever gjennom individuelt tilpasset skoleskyss (ITS). Å sikre trygg og pålitelig transport for elever til og fra skolen er AtBs eneste lovpålagte oppgave. Det er en oppgave som krever god og pålitelig dialog mellom AtBs planleggere for skoleskyss og de ulike partene i hele verdikjeden, som involverer mange – fra elever, foresatte, sjåfører og operatører, til skole og kommune.  

26.747

chatsamtaler

(chatbot)

chatbot-ikon

 

Viktige, digitale fremskritt innen kundekontakt 

Antallet registrerte bestillinger for transporttjenester viste også en oppadgående trend, spesielt innen bestillingstransport som så en kraftig økning til 50.554 registrerte bestillinger. Dette er et tydelig signal om det voksende behovet og populariteten til mer skreddersydde transportløsninger blant våre kunder. 

Interaksjonene over telefon og e-post fortsatte å være en vital kommunikasjonskanal, med totalt 104.048 telefonhenvendelser, 16.067 chatsamtaler, og 21.734 e-poster. AtB forplikter seg til å være tilgjengelig overfor kundenes behov og forespørsler. 

Vår chatbot løste uavhengig over 23.884 saker, noe som bidrar til å effektivisere kundeservicen og tilby umiddelbare løsninger på de vanligste forespørslene. 

Vår nettside er dessuten godt besøkt, og er fortsatt vår viktigste informasjonskanal med 6,5 millioner besøkende i 2023. Her finner kunder, medier og andre interessenter blant annet oppdatert reiseinformasjon, aktuelle nyheter, kontaktinformasjon og driftsmeldinger.

Ung dame smiler bak en PC

Kundesenteret

har 25 ansatte og er

operative sju dager i uka

Kundesenteret

betjener hele Trøndelag via telefon,

chat, e-post/kontaktskjema, chatbot
og over skranke i Prinsens gate 41

bottom of page