top of page

En ubetinget

suksess 

AtB Bestill har blitt en kjempesuksess i distriktene, og stadig flere har nå mulighet og velger å reise kollektivt med bestillingstransport. 

 

– Vi ser at de som reiser er veldig godt fornøyde, og tjenesten er mer etterspurt enn noen gang, sier Geir Vikøren, rådgiver AtB Bestill. 

AtB Bestill er en betegnelse på fire tjenester som kort fortalt skal bidra til at flere kan reise kollektivt, også der det ikke går buss. I distriktene utføres tjenesten med taxi, dette bidrar til at flere kan reise enten til og fra et knutepunkt, butikken, jobb eller fritidsaktiviteter. 

Bedre tilbud, lavere utslipp  

AtB vil at flest mulig skal reise kollektivt, også de som bor utenfor rutenettverket. Og tilbakemeldingene på tjenesten er utelukkende positive. 

– Ikke alle kan ta buss hjemmefra og dit de skal. Og ved å erstatte store busser i enkelte områder med taxi så tilbyr vi en bedre tjeneste, samtidig som utslippene går ned, i og med at enkelte av de tradisjonelle bussavgangene er erstattet, sier han. 

Faktaboks: 

AtB Bestill er AtBs fleksible transporttilbud med taxi eller minibuss. Det er delt inn i fire kategorier:

  • Byfleks: Minibuss henter og kjører fra adresse til adresse innenfor et gitt tidsrom. Erstatter bybuss i Steinkjer.

  • 67pluss: For reisende over 67 år i bestemte soner i Trondheim.

  • Servicekjøring: Fra hjemmeadresse til kommunesentrum på faste tider, tilgjengelig en til to dager i uka i de fleste kommuner.

  • Tilbringerkjøring: Til og fra annen kollektivtransport, som buss eller tog.

Taxi for prisen av bussbillett  

AtB Bestill er et samarbeid mellom kommunene og AtB, som finansieres av Trøndelag fylkeskommune. Tjenesten sørger for at det er mulig å bestille transport til prisen av en bussbillett. Reisende med periodebillett betaler ikke noe ekstra for å reise med AtB Bestill. 

– Dette gjør at den reisende har flere valgmuligheter. Det er enkelt, billig og det er mulig å komme seg dit man skal, for mange i enda større grad enn tidligere, sier Geir. 

Tilbudet har i stor grad tidligere vært benyttet av reisende i pensjonsalder, men etter at AtB overtok ansvaret har dreiningen mot også arbeidsføre og ungdom vært en suksess. Tilbudet vurderes kontinuerlig ut ifra soner, for at flest mulig skal kunne benytte seg av tjenesten. 

73.157 turer            85.083 reisende 

illustrasjon av eldre kvinne med stokk

For å kunne reise med AtB Bestill må kunden bo innenfor en sone der tjenesten er tilgjengelig. Det er mulig å bestille transport både på telefon og på atb.no, noe som gjør tjenesten tilgjengelig for de aller fleste.

– Nesten for godt til å være sant

En av dem som benytter seg av tilbudet, er pensjonisten Mari Ertsgaard Haug (80).

– Alle kan bruke det, fra du er baby til du er 110 år. Det er nesten for godt til å være sant at alle kan bruke det, sier Mari.

Hun bor i det du kan kalle en utkant, Skatval i Stjørdal kommune. I Trøndelag bor over 120.000 personer på steder som Mari. Mer eller mindre grisgrendt, nær natur og kanskje et rikt mangfold av dyr.

 

For 80-åringen, som bor i et område med begrenset kollektivtilbud, har AtB Bestill blitt en uunnværlig del av hverdagen. Noe det også er blitt for stadig flere fornøyde brukere, viser en fersk rapport om kundetilfredsheten i AtB Bestill-tilbudet.

– Tilbudet betyr ganske mye for meg. Det er enkelt å bestille, og bilen kommer alltid til avtalt tid. Jeg kan komme meg rundt uten å bruke så mye penger, sier Mari.

Nye piloter og utvidelser på vei

Tilbudet er derimot ikke tilgjengelig i hele Trøndelag, men i hovedsak i distriktene, enn så lenge. Det jobbes med flere pilotprosjekter, og soneutvidelser som trer i kraft i 2024. 

– Vi gjør evalueringer fortløpende, og tilbudet kan bli utvidet. Enten i områdene der tjenesten er etablert, og vi forsterker den, eller ved at vi utvider eller etablerer nye områder, sier Geir Vikøren i AtB.

Fra å hovedsakelig være et tilbud på dagtid for seniorer som reiste til og fra avtaler eller kommunesentrum, er det gjort endringer. 

– Det er gjort justeringer sammen med kommunene for å kartlegge hvem som reiser, og hvor mange som reiser. Det er for eksempel tilrettelagt for at barn og unge kan reise til trening- og fritidsaktiviteter, sier Geir.

– Vi ser at mange ønsker å reise kollektivt, og etterspørselen er stor. Ser vi på aldersspennet, så  har vi reisende som skal til og fra fotballtrening eller ungdomsklubben etter skolen til de som skal på seniortreff eller butikk. Vi legger til rette for at alle aldersgrupper skal kunne reise uten å bruke egen bil, sier han.

bottom of page